Musikk mot sesongstart

Musikk kan brukes til å skape spenning og gire seg opp, eller til å roe heilt ned og slappe heilt av… Jeg hører på musikk for å oppnå begge deler, nå som sesongstarten nærmer seg med stormskritt!

lungs_florence

Økt lungekapasitet med Florence & The Machines "Lungs?"

Et av de albumene jeg har hørt veldig mye på den siste tida er Florence & The Machine sitt album «Lungs.» Lunger er som kjent en ikke heilt ubetydelig del av en skiløper, men det var tilfeldigheter som fikk meg til å sjekke ut denne spennende skiva. Albumet er debutskiva til ei Londonjente ved navn Florence Welch, og må kunne karakteriseres som en knalldebut! Herlig stemme, mange låter og tekster med både følelse og glimt i øyet. Kjent fra radio: Rabbit Heart (raise it up!) Musikk man får energi av!

tidsmaskin_dumdum

Spennende å høre hva gamle helter har fått til denne gangen!

Dumdum Boys er ute med ny skive, Tidsmaskin. Har ikke gått til anskaffelse av denne enda, og piratene har heller ikke fått den i sirkulasjon i undergrunnen. Men det blir spennende å høre, albumet har fått gode kritikker. Jeg har fulgt Dumdum siden jeg var liten gutt, og sett de live utallige ganger fra 1995 fram til i fjor. De beste låtene med bra trøkk har jeg ofte brukt som tenning rett før skirenn. Kanskje har «Tidsmaskin» fleire låter det går an å gire opp med?

Kent

Kent vandrer videre på sin "smale" synth-sti!

Kent er ute med «Röd» denne uka. Har hørt i gjennom det nye albumet noen runder og må si jeg er skuffet. Jeg likte kent mye bedre når gitarene og rocken fikk stå i sentrum. Etter at sologitarist Harry Mänty sluttet i bandet i 2006, har det dessverre bare gått en veg med Kent; synthvegen. Og den vegen går ikke oppover etter min smak! Låtene på «Röd» er bedre enn jeg har hørt på lenge. Men tenk om vi kunne få slippe all disco og house arrangementer, og satt disse låtene inn i rockerammer i stedet! Låta «Svarta linjer» er den eineste som ikke er maltraktert av E-type-klingende synther, og dermed fungerer ganske bra. Jeg får drømme meg tilbake til «Verkligen,» «Isola» og «Hagnestad Hill» i stedet! I skisammenheng kan nok denne skiva bare brukes til en ting, spilles av for å bli irritert og aggressiv. Kanskje en tanke rett før start på 10km klassisk søndag?

Vi hørs🙂

Stikkord:

2 kommentar to “Musikk mot sesongstart”

  1. Andy Says:

    hei.. kult å se at du liker den gamle rocken😉

    du snakker om å få tenning før skirenn. Har du hørt om Rise Against ( ikke rage against the machine som mange blander dem med) det er et Punk-metal-rock band fra Chicago. De har ufattelig gode tekster, sykt fengende gitar-riff og ubeskrivelig mye energi! Man blir så «pumped» av de aller fleste sanga dems. Jeg har brukt det både før og under trening av ulik sort. En Lang og rask joggetur blir noe helt annet med en røff energifylt låt som «give it all» eller «from heads unworthy»

  2. Fyrverkeri Florence! « teamGaustad Blog Says:

    […] I går kveld var Rockefeller nedslagsfelt for et fantastisk fyrverkeri fra England, nemlig Florence and the machine! Deres debutalbum “Lungs” fra i fjor har jeg hørt veldig mye på siden jeg fikk det inn i hylla, og i går kom endelig muligheten til å se de live. (Les min korte omtale av “Lungs” fra november her.) […]

Legg igjen en kommentar

