Oppladningsmat!

Jeg får ofte spørsmål om mitt kosthold, og hva jeg spiser inn mot viktige konkurranser. Under ser du et godt eksempel på TOPP oppladningsmat!

Brød

Nystekt, hembaka kaku! (ferskt hjemmebakt brød!)

Få ting smaker så godt som grov hembaka kaku! Ennå lunken etter steikeovnen, med et tjukt godt lag gøttsmør (meierismør) og noen flak havsalt. Klassisk vinner!

Jeg spiser som de fleste andre nordmenn mye brød. Men det skal helst være hjemmebakt,  grovt og saftig! Og da må man bare trå til med bakstetrauet til Mormor, noen solide poser grovmjøl og eltearmen i god sving! Jeg bruker litt forskjellige mjølblandinger hver gang, da jeg aldri måler noe som helst… Spelt, hveite, rug, havre og bygg er alle like velkomne i mine deiger. I tillegg til havrekli, kruskakli, hveitekim, fersk gjær, biolayoghurt naturell, norsk rapsolje, salt og en liten honningskje fra Hokåsen.

Kanskje jeg burde søke noen mjølprodusenter om samarbeidsavtale???

Stikkord:

2 kommentar to “Oppladningsmat!”

  1. Kjetil Juul Pedersen Says:

    Gratulerer med fantastisk løp på Beito. Du kan tro det var stemning i god stolen i stua! Helt utrolig å komme slik tilbake etter motgang. Lykke til på lørdag. Husk «Rock ‘n’ roll» hele veien!

  2. snekkern Says:

    Flott brød John Anders!
    Du er jo en erfaren brødbakar, mer erfaren enn meg, men je har mye større von enn deg (20 brød i slengen). Jeg lovte deg jo noen tips etter vedovnsbakerkurset tidligere i sommer. Her kommer brødbakeregel nummer 1:

    Vær nøye med temperaturen på deigen, for at den skal få optimal heving. En huskeregel for riktig temperatur er: Ønsket deigtemperatur x 2 minus meltemperaturen = temp på påslaget/deigvæsken.

    Eksempel: 54 (sluttemperatur:27 x 2) minus 24(meltemperaturen) = 30grader.
    Deigtemperaturen bør ligge på 27-29 grader. Gjæren utvikler mest gass ved 31 grader. Temperaturen i deigen øker litt når gjæringsprosessen kommer i gang.
    Lykke til med bakinga, og lykke til på Beito til helga.

Legg igjen en kommentar

