Ukas musikkspesial

Fra sofaen på Beitostølen passer det fint å blogge litt om ukas aktuelle musikk, mellom tanker om dobbeldans, skivalg og løpsopplegg for lørdagen.

Ukas definitive opptur var å sette på nyutgitt liveopptak med Jokke og Valentinerne, «Levende (Så lenge det varer.)» Opptaket er gjort på en av gjenforeningskonsertene til Valentinerne på Sentrum Scene, lille juleaften 1996. Opptaket starter med en seanse fra lydprøvene. Under konserten er alt tatt med, inklusive låter som telles opp feil og vittige kommentarer fra Jokke sjøl mellom låtene.

Sjøl rakk jeg å få med meg en livekonsert med Jokke (og Tourettes) før han så alt for tidlig gikk bort 17.okt 2000. Det er herlig å høre atmosfæren igjen! Ingen har klart å levere så ærlige og ekte låter på norsk som Joachim Nielsen. På liveopptaket viser Valentinerne seg som et fullblods punkband gjennom 19 låter. Sangprestasjonene til Jokke avtar som vanlig var, med stigende rus utover i konserten. Men låtene og framføringa blir ikke mindre ekte av den grunn!

Jokke skriver i sin låt «Stopp,» fra den siste skiva «Billig lykke,» at:

«Selge skiver fra graven ligger ikke for meg, tror jeg.»

Men med en sulteforet fanskare som sluker alt med Jokkes signatur rått, kan nok dette fort bli den best solgte skiva i Jokkes navn.

Jokke

Joachim Nielsen i vinteruniform, men neppe på veg til skirenn... "Her kommer vinter'n!"

Them Crooked Vultures har akkurat blitt innrullert i min elektroniske musikkbase. Dette bandet er en såkallt supergruppe, bestående av Dave Grohl på trommer (fra bl a Nirvana, Foo Fighters), Josh Homme på vokal og gitar (fra bl a Queens of the Stone Age), og John Paul Jones på bass (Led Zeppelin.) Litt av en miks!

Må si jeg syns lydbildet er interessant! Jeg veit ikke hvem som har skrevet låtene, men jeg syns det virker som eldstemann Jones har fått mye innflytelse. En del av låtene drar ut i god gammeldags tidlig søttitalls psychedelia! Artig for en som gjerne kunne tenkt seg å levd en epoke av livet sitt i 1969-1974. Foreløpig favorittlåt (ikke psychedelia) er «New Fang.» Sjekk det ut! Mye god energi å lade opp til renn med her!

TCV

Godt å se Dave Grohl bak trommene igjen, det er DER han hører hjemme!

Ellers har jeg fått hørt i gjennom den nye og tidligere omtalte Dumdum Boys skiva, «Tidsmaskin.» Tror dette er bra saker! Gode album vokser med gjennomlyttingene!

Vi hørs, keep on rocking!

Stikkord:

Legg igjen en kommentar

