Fiasko

Dessverre ble det fiasko i stedet for suksess på gårsdagens 15km her i Davos. Jeg følte meg bra før start, hadde god kontroll på nervene, og skia slapp bra på skitest. Dessverre var følelsen av glid på skia vesentlig dårligere når jeg la ut fra start.

Jeg åpnet fornuftig, og syns ikke avstanden opp til tet var alt for stor første 5km. Når jeg prøvde å øke farten kostet det mye krefter, uten at avstanden til tet ble noe mindre. Kjedelig å oppleve at man ikke får ut det man er god for, i viktige renn.

Men, det er bare å bite tenna sammen og se framover. Det er mye bra å bygge videre på!

Nå setter jeg meg på toget til St. Moritz, fortsetter høydeoppholdet der en uke til. Kommer med flere oppdateringer etter hvert!

Stikkord: ,

7 kommentar to “Fiasko”

  1. Sirius Says:

    Stå på og lykke til John Anders:-)

  2. snekkern Says:

    Sjøl om du ikke traff helt rent på spiker’n denni gongen, vil je nå si at du sleive bra innpå huggu på’n likkavæl!
    Og dessuten; det er fortsatt bare tre norske løpere foran deg på worldcup-rankingen (distansecup’en). Og du gjorde alldeles ikke bort deg i Davos, sammenligne med andre løpere i rød drakt.
    Stå på John Anders. Det kjæm flere spikerhuggur som vil bli banke ned i taklekten så flisen sprute!

  3. UES Says:

    Ingen norske herrer som kapret noen plass på noe OL-lag lørdag. Det betyr at det fortsatt er gode muligheter! Stå på videre!

  4. Webby Says:

    Har ikke tru på det høydeopplegget dere kjører og tror dette bidrar til å ødelegge. Enten må du ha vært i høyden min 14dgr før et slikt løp med 2-3 intensiv økter før løpet. Eller så må du komme opp fra lavlandet samme dag som rettet går for kun å gå rennet. Dessuten knar Bjørn Fossan for hardt!!

  5. DJ Downtown Says:

    Even Keith Moon had bad days on stage. But on his best – oh holy shit! So man: Stand firm, be strong. Better days will come. Rock on and release the funk!

  6. DJ Downtown Says:

    And remembre: One bad race don’t delete the beat and power yo’ have inside. Yo’ take more than one bullet!

  7. snekkern Says:

    Etter å ha gjennomført et matematisk expriment, på bakgrunn av forbrukt tid, sammenholdt med løypeprofilen fra Davos er konklusjonen klar: Enten hadde nordmennene dårlig glid, eller så er de dårlige til å kjøre utfor, og til å ta seg fram i lett parti. Jeg tror ikke så mye på det siste.
    Løypeprofilen i Davos er slik at det er kraftige stigninger opp til drøy 2 km, og deretter mye utfor med noen korte kneiker innimellom.
    Jeg har lagt sammen «oppovertider» og «nedovertider» fort noen norske løpere og sammenholdt med tidene til Heikinen. «Oppover» utgjør de første 1,8 km på alle tre rundene, tilsammen 5,4 km. «Nedover» utgjør de siste 3,2 km hver runde, tilsammen 9,6 km:

    Oppovertider:
    Heikinen 14,53 min, beste tid 21,76 km/t
    Djupvik 15,13 min, +21 sek
    Northug jr. 15,14 min, + 22 sek
    Aasen Ouren 15,18 min, +25 sek
    Gaustad 15,21 min, + 28 sek, 21,11 km/t

    Som vi ser har de norske løperne gått omtrent like fort i stigningene. Kun få sekunder skiller. I forhold til Heikinen er kilometertiden marginalt dårligere, John Anders går kun 0,65km/t saktere enn Heikinen i motene!
    John Anders tapte 28 sekunder på Heikinen på de tyngste 5,4 kilometerene av løypa. I mål var han 1,36 minutter bak!

    Nedovertider:
    Heikinen 21.00 min, beste tid, 27,42 km/t
    Djupvik 22.02 min, +1,02 min
    Northug jr. 21,37 min, + 37 sek.
    Aasen Ouren 21,53 min, +53 sek.
    Gaustad 22,09 min, + 1,09 min, 26,00 km/t

    I utforkjøringene kjører altså John Anders 1,42 km/t saktere enn Heikinen. Det er ikke bra.
    Tidene viser også at Nothug jr. hadde betydelig bedre utoverhastighet enn de andre norske løperne. Jeg vet han er god i lettpartier og utforkjøringer; men hadde han en annen glidpreparering også?

Legg igjen en kommentar

